דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לקראת סיום החופש הגדול ופתיחת שנת הלימודים: המוסד לבטיחות ולגיהות מפרסם טכניקות למניעת תופעת הצרידות בקרב מורים 

מאת    [ 23/08/2011 ]

מילים במאמר: 607   [ נצפה 2422 פעמים ]

מורים רבים סובלים במהלך עבודתם מצרידויות, ובמקרים קיצוניים גם מאיבוד הקול והכרה בפגיעה כמחלת מקצוע. זאת בעקבות שימוש מוגבר במיתרי הקול מול כיתות רועשות וגדולות, מדי יום, במשך שעות רבות, בתקופה שיכולה להגיע לעשרות שנים.

 

צרידות נגרמת כתוצאה מגירוי כרוני של מיתרי הקול שעשוי לגרום בין השאר גם ליצירת יבלות על מיתרי הקול. במצב של צרידות הקול נשמע מחוספס, רועד ובעל טונים נמוכים.  צרידות יכולה להיגרם משימוש לרעה או שימוש מאומץ בקול, מלחץ נפשי עקב בעיות פסיכולוגיות, מצריכת סיגריות רבה על פני זמן ממושך, מדלקות בגרון, ממחלות או מאלרגיות. צרידות ממושכת יכולה להתריע על התפתחות של גידול סרטני באזור מיתרי הקול ולכן במקרה כזה יש להתייעץ עם גורמי רפואה.

 

עם תום החופש הגדול והחזרה לשנת הלימודים בבתי הספר ברחבי הארץ, ד"ר אשר פרדו מנהל מחלקת מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות, מציע מספר טכניקות למניעת תופעת הצרידות בקרב מורים:

 

  1. השתמשו במיקרופון ורמקול. שיטה זו נהוגה בעיקר במוסדות האקדמיים והיא פשוטה, זולה ויעילה למדי. כך המורה יכול לגרום לעשרות תלמידים היושבים מולו בכיתות גדולות, לשמוע אותו ללא הפעלת כל מאמץ מצידו.
  2. להקפיד על נטרול הרעשים בסביבה. ישנם רעשים פנימיים ורעשים חיצוניים שעלולים להפריע למהלך התקין של השיעור ולגרום למורה לאמץ את קולו לשווא.

רעשים פנימיים יכולים להיגרם מהתלמידים עצמם שמדברים ביניהם, מזיזים חפצים, משחקים בטלפונים הסלולאריים, אוכלים בזמן השיעור ועוד. על המורים להסביר לתלמידים את ההשלכה הבריאותית שעלולה להיגרם להם מהמאמץ להתגבר בקולם על הרעשים הפנימיים. יש להקפיד שבזמן השיעור הרעשים האלה לא ייעשו ולזכור שבסמכות המורים גם להוציא מהכיתה תלמיד שאינו מקפיד על כללי משמעת בסיסיים אלה. רעשים פנימיים יכולים גם להגיע ממזגן רועש או ממאוורר חורק ועל כן יש להקפיד על תקינותם של מכשירי החשמל הללו.

רעשים חיצוניים יכולים להיגרם מילדים המשחקים בחוץ, מעובדים שבמסגרת עבודתם נגרם רעש (גננים, עובדי בניין, שיפוצניקים ועוד), ממטוסים חולפים ורעשים של הטבע (בעלי חיים, גשם, רעמים ועוד). על המורה להקפיד לסגור את דלת הכיתה והחלונות תוך שמירה על דרישות האיוורור, ועל מוסד החינוך לוודא שמגרשי המשחקים יימצאו במקומות שמרוחקים מהכיתות, ושאנשי מקצוע יבצעו את עבודתם אחרי שעות הלימודים.

  1. לגשת לרופא כבר בתחילת הצרידות. לא כדאי לחכות שהצרידות תלך ותחמיר. יש לגשת לרופא כבר בשלביה הראשונים, על מנת שיאבחן ויציע את הטיפול הדרוש. במקרה של צרידות מתמשכת גם קלינאית תקשורת עשויה לעזור באמצעות לימוד הפקת הקול באופן תקין וללא מאמץ.
  2. לשתות הרבה ובכך להקל על הגרון.
  3. הימנעו מכחכוח תדיר בגרון. סופם של הכחכוחים לשרוט ולחבל במיתרי הקול.
  4. לבישת בגדים שאינם לוחצים על הבטן ועל הגרון.

 

המוסד לבטיחות ולגיהות הינו תאגיד ציבורי המוביל את נושא הבטיחות והבריאות בעבודה בישראל, ומשמש כתובת מרכזית למידע, הדרכה וייעוץ בנושאים הקשורים לתחומים אלה. תפקידיו של המוסד לבטיחות ולגהות הן לנהל פעולות הסברה והדרכה במקומות עבודה  באמצעות מחוזותיו הפרושים בכל רחבי  הארץ; לערוך ולפרסם מחקרים וסקרי סיכונים במקומות עבודה; לסייע לבחירת נאמני בטיחות ולהקמתן של ועדות בטיחות במקומות עבודה, להדריכם ולעודדם בפעולתם; לייעץ ולקדם פעולות לסילוק מפגעי בטיחות ומפגעים בריאותיים.

למוסד לבטיחות ולגיהות מרכז מידע הנותן מענה בכל שאלה הקשורה לבטיחות ולגיהות בעבודה, ללא תשלום וללא כל התחייבות. ניתן לפנות למרכז המידע למספר: 9394* מכל טלפון, או דרך האתר: http://www.osh.org.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב